Struktura organizacyjna i zadania ZUK
Zadania dla stanowisk kierowniczych w Zakładzie
Zakładem kieruje Dyrektor. Dyrektora zatrudnia Burmistrz.
Dyrektor ponosi odpowiedzialność za:
- Wyniki finansowe Zakładu.
- Organizację pracy zgodnie z zasadami BHP i racjonalnym rachunkiem ekonomicznym.
Do zadań Dyrektora należy:
- Realizacja i nadzór nad wykonywaniem planów i uchwał stanowionych przez Radę.
- Dysponowanie mieniem Zakładu, środkami finansowymi oraz rezerwami, zgodnie z udzielonymi przez Burmistrza pełnomocnictwami.
- Reprezentowanie Zakładu wobec władz zwierzchnich oraz w stosunkach z różnymi instytucjami i osobami fizycznymi.
- Kierowanie całokształtem działalności Zakładu poprzez podległych mu pracowników, oraz nadzór nad wykonywaniem prac we współpracy z Z-cą Dyrektora i samodzielnym stanowiskiem koordynatora robót remontowo - budowlanych.
- Przestrzeganie zasad wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych oraz innych ustaw.
- Sprawowanie merytorycznego nadzoru i zarządzanie sprawami związanymi z efektywną działalnością Zakładu.
- Wydawanie zarządzeń wewnętrznych, instrukcji i wytycznych oraz zaleceń i wniosków pokontrolnych.
- Zbieranie informacji, śledzenie wskaźników funkcjonowania zakładu w celu podejmowania właściwych decyzji.
- Koordynowanie działań poszczególnych komórek organizacyjnych.
- Udział w negocjacjach dotyczących działalności Zakładu.
- Zatrudnianie pracowników zgodnie z zatwierdzoną strukturą organizacyjną.
- Ustanawianie pełnomocnictw oraz przekazywanie pracownikom posiadanych uprawnień.
- Tworzenie systemów motywacyjnych w Zakładzie, uwzględniając świadczenia finansowe, socjalne, awanse, kształcenie zawodowe oraz inne formy wynagrodzeń.
- Nadzorowanie, analizowanie działalności zakładu i przedstawienie rezultatów działania, Burmistrzowi oraz Radzie.
Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje Zastępca Dyrektora Zakładu Usług Komunalnych lub inny pracownik posiadający pisemne upoważnienie.
Do zadań Głównego Księgowego należy:
- Współpraca z dyrektorem w sprawach realizacji zadań Zakładu oraz planów i uchwał zatwierdzanych przez Radę.
- Prowadzenie rachunkowości Zakładu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Opracowywanie planów finansowych.
- Analiza środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych będących w dyspozycji Zakładu.
- Dokonywanie kontroli wewnętrznej.
- Przestrzeganie zasad wynikających z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
- Kierowanie pracą Działu Finansowo - Księgowego.
- Nadzór nad gospodarką finansową poszczególnych działów i komórek.
Do zadań Zastępcy Dyrektora należy:
- Kierowanie pracami w zakresie obsługi eksploatacyjnej budynków.
- Nadzór nad realizacją zadań w zakresie utrzymania w należytym stanie sanitarno - porządkowym budynków i ich otoczenia.
- Kontrolowanie prawidłowości użytkowania lokali a także wymiar i windykacja należności z tytułu najmu lokali.
- Nadzór nad utrzymaniem budynków i znajdujących się w nich urządzeń we właściwym stanie technicznym.
- Planowanie i wykonywanie remontów budynków i mieszkań w systemie zleconym i własnym.
- Nadzór nad prowadzeniem rozliczeń finansowych gospodarki mieszkaniowej, zasobów komunalnych i socjalnych.
- Kontrolowanie prawidłowości użytkowania lokali mieszkalnych a także wymiar i windykacja należności z tytułu najmu lokali.
- Prowadzenie prac związanych z przeglądami budynków i ich właściwą eksploatacją.
- Nadzór nad całokształtem spraw związanych z zarządzaniem wspólnotami mieszkaniowymi.
- Współpraca z działem koordynacji robót w zakresie terminowości i pilności wykonywanych prac.
Do zadań Koordynatora Robót należy:
- Planowanie robót remontowo – budowlanych w zakresie robót drogowych, utrzymania zieleni i obsługi targowiska.
- Analiza potrzeb w zakresie wykonywania poszczególnych prac oraz ich kolejność.
- Współudział w tworzeniu planów harmonogramów robót.
- Nadzór nad pracami poszczególnych brygad.
- Określanie zakresu wykonywania zadań oraz terminowość ich wykonania.
- Kontrola przestrzegania zasad BHP przy wykonywanych pracach.
Zadania dla poszczególnych działów i brygad oraz samodzielnych stanowisk zgodnie ze strukturą organizacyjną Zakładu
Zadania działu finansowo - księgowego
- Sporządzanie raportów bankowych, w posiadanych ewidencjach informatycznych.
- Terminowe regulowanie zobowiązań bezgotówkowych dla Zakładu i Wspólnot Mieszkaniowych.
- Prowadzenie ewidencji analitycznej, zapłat bankowych dla Zakładu i Wspólnot Mieszkaniowych.
- Prowadzenie ewidencji księgowej dla Wspólnot Mieszkaniowych na podstawie obowiązującego planu kont.
- Sporządzanie raportów zakupu materiałów usług, prowadzenie rejestru VAT.
- Naliczanie podatków i opłat na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.
- Uzgadnianie kont analitycznych syntetycznych.
- Rozliczanie kosztów.
Zadania Komórki ds. Organizacyjno – Kadrowych
- Prowadzenie spraw osobowych pracowników.
- Terminowe przygotowywanie dokumentacji związanej z wypłatą wynagrodzeń i innych świadczeń oraz wszelkich rozliczeń z tym związanych.
- Prowadzenie spraw z zakresu przestrzegania dyscypliny pracy, podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników, kompletowanie wniosków emerytalno – rentowych.
- Nadzór nad terminowością wykonania badań okresowych.
- Prowadzenie spraw administracyjno biurowych.
Zadania Inspektora ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
1. Przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad BHP.
2. Bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych.
3. Udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji dot. BHP i nadzór nad ich właściwym realizowaniem.
4. Kompletowanie dokumentów dotyczących wypadków w pracy i stwierdzonych chorób zawodowych.
Zadania Komórki ds. Robót drogowych
- Prowadzenie bieżących remontów dróg i chodników.
- Usuwanie zakrzaczeń w pasach drogowych.
- Konserwacja rowów i przepustów.
- Prowadzenie robót porządkowych oraz prac z zakresu utrzymania bezpieczeństwa ruchu pieszych i pojazdów.
- Nadzór nad pracami wykonywanymi na rzecz Gminy w ramach robót publicznych.
- Zgłaszanie potrzeb związanych z utrzymaniem dróg i wskazywanie kolejności wykonywania zadań i ich pilności.
Zadania Komórki ds. Targowisk i Utrzymania Zieleni
1. Pobieranie opłaty targowej i opłaty rezerwacyjnej.
2. Rozliczanie opłaty targowej i naliczenia opłaty rezerwacyjnej.
3. Utrzymanie porządku na terenie targowisk i wykonywanie prac modernizacyjnych (porządkowych).
4. Prowadzenie prac związanych z pielęgnacją zieleni miejskiej.
5. Prace porządkowe na terenach skwerów, chodników,
6. Porządkowanie placów zabaw i kontrola ich wyposażenia.
7. Wykaszanie chwastów i traw i wycinanie krzewów w pasach dróg,
8. Zbiórka padłych zwierząt.
9. Prowadzenie przytuliska dla bezdomnych zwierząt,
10. Zgłaszanie potrzeb w zakresie pilności wykonywania zadań do koordynatora robót remontowo – budowlanych.
Zadania Wydziału Gospodarki Mieszkaniowej
- Prowadzenie rozliczeń finansowych gospodarki mieszkaniowej, zasobów komunalnych i socjalnych.
- Kontrolowanie prawidłowości użytkowania lokali mieszkalnych.
- Zgłaszanie uwag dotyczących potrzeb remontowych i porządkowych na terenie nieruchomości zarządzanych przez Zakład.
- Prowadzenie prac związanych z przeglądami budynków i ich właściwą eksploatacją.
- Prowadzenie rozliczeń finansowych Wspólnot Mieszkaniowych.
- Wymiar i windykacja należności z tytułu najmu lokali.
Zadania dla brygady remontowo - budowlanej
- Utrzymywanie w należytym stanie sanitarno - porządkowym budynków i ich otoczenia.
- Utrzymywanie budynków i znajdujących się w nich urządzeń we właściwym stanie technicznym.
- Wykonywanie remontów budynków i mieszkań.
- Wykonywanie prac na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy.
- Strukturę organizacyjną Zakładu Usług Komunalnych w Koluszkach pokazuje schemat organizacyjny załączony do artykułu